Nyt luvassa on tälläistä pikaista päivitystä muiden pidempien juttujen välissä.
Tracon VI-raportti ja Hyvät, Pahat, Rumat 2 -jälkikatsaus jatkuvat kyllä mutta nyt kun kesätyöt loppuivat ja on ollut aikaa hieman pelatakin niin ajattelin jakaa nopeat ensivaikutelmat uudesta Deus Ex: Human Revolution -pelistä.
Kyseessähän on siis esiosa vuonna 2000 julkaistulle suorastaan legendan asemaan nousseelle cyberpunk-teemaiselle Deus Ex toiminta-roolipelille. Alkuperäiselle pelille julkaistiin 2003 jatko-osa Deus Ex: Invisible War mutta se oli hienoinen pettymys muun muassa yksinkertaistetun roolipeli-elementtiensä vuoksi.
Joten miten tällä kertaa on onnistuttu kun alkuperäisten pelien tekijät eivät ole enää mukana vaan kyseessä on kokonaan uusi tekijätiimi ja edellisen osan julkaisustakin on kulunut jo 8 vuotta?
Cyberpunk-kaupunki. |
Peli tapahtuu siis kronologisesti 25 vuotta ennen ensimmäisen Deus Ex-pelin tapahtumia ja aikana jolloin ihmisten biomekaaninen augmentointi, eli parantelu, on vasta alkutaipaleella eikä nano-augmentaatiota vielä tunneta. Pelihahmona toimii Adam Jensen joka on entinen SWAT-poliisi ja nykyään toimii augmentaatioihin erikoistuneen Sarif Industries-firman turvallisuuspomona. Vähemmän yllättäen tapahtuu Jotain jonka seurauksena Adam joutuu hieman heikkoon kuntoon ja ainoa tapa pelastaa tämän henki on massiivinen augmentoiminen.
Adam Jensen on viileä tyyppi. |
Itse olen peliä pelannut suurimmaksi osaksi mahdollisimman stealth ninjana ja vältellen ammuskelutilanteita. Koska pidän sellaisesta pelityylistä niin peli on toiminut siinä todella hyvin. Pelissä on mukavasti kuitenkin vaihtoehtoja jopa varovaiselle varjoissa hiipimiselle kuten erilaisia etenemisreittejä tai lähestymistapoja vihollisten hiljaiseen tainnuttamiseen.
Piilossa ollessa kuvakulma siirtyy kolmanteen persoonaan |
Graafisen suunnitelun kannalta peli on kyllä todella hienoa katseltavaa. Pelimoottori ei varsinkaan kasvoanimaation kannalta ole ehkä hienointa mitä on nähty mutta ympäristöt näyttävät aivan mahtavilta. Tekijät ovat nähneet hienosti vaivaa saadakseen ympäristöt tuntumaan todellisilta, kaikkialla on paljon pieniä yksityiskohtia joiden avulla esimerkiksi toimistotilat näyttävät aidoilta. Myös ihan pelillisesti joka puolelta voi löytää kaikkea pientä joka laajentaa pelimaailmaa kuten vaikkapa lyhyitä pätkiä e-kirjoista tai elektronisista sanomalehdistä.
Hienoa kaupunkimaisema konseptitaidetta. |
Kaiken kaikkiaan jo pelkästään sen perusteella mitä olen itse ehtinyt pelaamaan niin uskaltaisin suositella peliä kaikille jotka pitivät alkuperäisestä Deus Ex-pelistä tai jos on muuten roolipelien ystävä. Peli kuitenkin antaa hyvin vaihtoehtoja toiminnalle, niin hiipimisen kuin monissa tapauksissa jopa ihan puhumisenkin kautta.
Kunhan peliä tässä tulee pelattua vielä (paljon) lisää niin ehkä voidaan palata vielä sen pariin laajemman/syvällisemmän jutun parissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti