lauantai 30. kesäkuuta 2012

Mitä vittua Internet? osa 2



Twitterissä ja blogeissa on viime viikosta asti kohistu EU:n komission julkaisemasta teaser-videosta. Kyseessä on kampanja, joka pyrkii saamaan lisää naisia tiedealalle vetoamalla nuoriin tyttöihin. Idea on oikein hyvä ja kannatettava mutta teaser-videon toteutus on aivan hirveä. Video on saanut niin paljon negatiivista huomiota, että se on virallisesti poistettu, mutta se jatkaa silti elämäänsä netissä.

Video näyttää Maybelline-meikkimainokselta, jossa tulevat catwalk-mallit opettelevat maneerejaan. Stilettikorot kirskuvat tyttöjen ottaessa poseerausasennon, kun miespuolinen tiedemies valkoinen takki päällä katsoo heitä arvioiden. Väliin on leikattu kuvia meikeistä, mutta pääosassa ovat viimeisen päälle muodikkaat tytöt, joista yksi kirjoittaa taululle ilmeisesti muka tiedettä. Kukaan muista tytöistä ei varsinaisesti näytä olevan innoissaan varsinaisesti tieteentekemisestä, vaan muodista, meikeistä ja idioottimaisesta poukkoilusta. Koko video on kuorrutettu pinkillä hötöllä, jumputtavalla musiikilla sekä koomisesti hönkäilevällä taglinellä, science-it's a girl thing!




Vaikka monet ovatkin sitä mieltä, että video on kamala, stereotypioilla ratsastava tekele, on myös vastakkaisia mielipiteitä. Niitä ovat esittäneet esimerkiksi kaksi 17-vuotiasta aussityttöä, jotka pyörittävät suosittuja nuorille suunnattuja tiedesivustoja. Heidän mielestään video on stereotypioita murskaava teos, sillä usein tiedemiehet ja naiset esitetään usein hyvin nörttimäisiksi, jotka eivät välitä ulkonäöstään tai sosiaalisesta elämästä. http://www.guardian.co.uk/science/blog/2012/jun/29/science-girl-thing-viral-fiasco

"Imogen and Freya told me that they receive loads of emails from girls who love science but hate being labeled geeks. Why, they ask, can't scientists wear make-up, killer heels and be seen laughing?"

Hhhm, ehkä turvallisuudella on jotain tekemistä sen kanssa, että labrassa ei voi pitää korkokenkiä?

Mielestäni on tyhmää murskata stereotypioita toisilla stereotypioilla. Videon tyttö/naiskuva on ainakin minusta hyvin tyhjäpäinen, yksipuolinen ja pinnallinen. Kyllä, on tietenkin olemassa paljonkin tyttöjä, jotka ovat kiinnostuneita meikeistä, muodista ja kauneudesta. Samaan aikaan voi olla kiinnostunut myös tieteestä, tyttö voi olla samaan aikaan myös kaunis ja älykäs. Mutta viestin voi lukea myös toisinpäin: ollakseen menestynyt, täytyy olla sekä muodikas että älykäs. Tässä videossa unohdetaan täysin tytöt, jotka eivät mahdu kapeaan tytön määritelmään. Se saattaa hyvinkin jopa käännyttää pois "tavallisia" tyttöjä.

Kampanjan kotisivu näyttää teinilehden nettisivulta testeineen, pastellisävyineen sekä tilpehööreineen. Siellä on kuitenkin yksi animoitu tietoiskulaatikko, jonka tekstit ovat itse asiassa todella hyviä:

"Getting involved in science means making a “world of difference”. If you want to prevent the spread of disease, improve the quality of life for people, protect the fragile natural environment, put food into people’s hands and combat poverty, then science is for you. "

Kampanjan suunnitelmiin kuuluu syksyllä rekkakierros viidessä eri maassa. Millainen kierros on kyseessä: The truck will offer fun, on-the-spot scientific activities demonstrating the connection between science and music, cosmetics, food, fashion and more. Activities will continue in other European countries in 2013.

Sen sijaan, että kierros keskittyisi sivuilla mainittuihin asioihin, jolla voi vaikuttaa ihmisten ja planeettamme hyvinvointiin, se keskittyykin muotiin, kosmetiikkaan ja muuhun hattarankevyeen fluffiin. Viihde ja fluffi ovat kivoja asioita, mutta verrattuna sivuston teksteihin, hyvin kevyttä kamaa. Olettaisin kuitenkin, että kampanjan lopullinen päämäärä on saada tieteen alalle naisia, jotka tekevät kovaa tiedettä, eikä vain viihdetiedettä.

Mutta, me täällä Lonkeropiirakassa emme ole mainoksen kohdeyleisöä. Eräässä blogissa kirjoittaja oli tehnyt pienen kyselyn 38 tytölle, jotka olivat 9-13-vuotiaita. Reaktiot olivat aivan toisenlaisia:
http://reenapau.wordpress.com/2012/06/26/science-what-the-girls-think/

Tosin, kyseessä olivat amerikkalaiset tytöt, jotka ehkä ovat vielä enemmän altistuneita kyseisen tyyppiselle mainonnalle kuin eurooppalaiset. Otanta oli myös kovin pieni, kuten kommenteissakin mainitaan.

Kampanjan sivuston tietoiskulaatikossa on vielä:

"Science means daring to break the mould and ask questions. Good science raises more questions than it answers so others can come and build on your work to carry on pursuing knowledge. Dare to choose science and wake up hungry for the day’s new discoveries. Science: it’s a passion."

Tuo viimeinen lause olisi miljoona kertaa parempi iskulause kampanjalle kuin mikä sillä nyt on! Jos teaserivideon olisi tarkoitus herättää poistiivista kiinnostusta kampanjaa kohtaan, olisi siihen kannattanut ottaa mallia Niken "Voices" videosta. Vaikka en Niken tuotteita käytä ja minulla on myös omat epäilykseni firman eettisyydestä, tämä video on aivan mahtava. Se on inspiroiva, innostava, voimauttava, koskettava ja  puhuttelee sekä aikuisia naisia että nuoria tyttöjä.





4 kommenttia:

  1. Aargh, jopas oli kamala! Hirveintä oli se tiedemiessetä, joka tiiraili niitä tyttöjä. "Katsokaa, kun olette nättejä JA fiksuja, teitä arvostetaan". Miksi (nais)tieteen tekokin piti esittää niin, että sitä arvioi joku äijä?!?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin oli! Ja oikein hyvä kysymys tuo, sitä itsekin mietin.

      Poista
  2. Seuraavaksi sitten "Health care: It's a boy thing!" -kampanja, jossa salskeat urheilijanuorukaiset pyörittelevät mummoja, ja valkotakkiset insinöörit yrittävät ymmärtää miten uusi potilastietojärjestelmä toimii. Joka puolella vilkkuu ledejä, ja naispuolinen ylihoitaja katselee menoa arvioivasti.

    Kuka lähtee lobbaamaan mun kanssa?

    VastaaPoista